15e etappe Martis- Sierra Nevada 148,1 km

3 september 2022 - Granada, Spanje

Vandaag naar het dak van de Vuelta, ruim 2550 meter. En dat hebben we geweten. We moesten bijna 4000 hoogtemeters overbruggen.

Na gister dacht ik dat we de steile stukken gehad hadden, maar helaas  bleek niets minder maar. Het was trouwens weer een prachtige omgeving met enorme uitzichten.

Het profiel van de etappe was een beetje vergelijkbaar met gister. Eerst wat heuvels en op het eind twee flinke klimmen.  Door 1 van de dorpjes zat ineens al weer een klim van 18% van ongeveer 150 meter, toen kon ik nog even flink doortrappen, dat was me later in de middag niet meer gelukt denk ik. Buiten adem boven.

We hadden een late lunch, na die eerste flinke klim. En dat was er al weer eentje van 8 km en behoorlijk stijl, gemiddeld zo'n 9%.

De slotklim was 20 km lang en we moesten 1500 meter omhoog. De eerste 8 km was weer steil, met stukken van 16% erin. Daarna vlakte het af naar 6 en uiteindelijk 4%. Ik kon echter vrijwel niet meer opschakelen en versnellen, was helemaal kapot. Was om ongeveer 18.15 bij de finish. Er is nog een plan geweest om de finish nog hoger te leggen, Daan waren er nog 8 km en 450 hoogtemeters bijgekomen. Gelukkig heeft dat geen doorgang gevonden.

Het was een mooie en hele zware dag.Begin mijn. Knieën wel een beetje te voelen na zo'n dag. Gelukkig hebben we morgen een rustdag.