8e etappe Llaviana. - collau Fancuya 160 km

26 augustus 2022 - Langreo, Spanje

Vandaag op papier een makkelijke etappe van 155km. Maar ja, papier is plat,de bergen hier helaas niet. We moeten ook nog even 3463 hoogtemeters overbruggen.

Het was weer droog en bewolkt, ongeveer 18 tot 20C. Bij de start ging het meteen omhoog. We hadden vandaag 5 beklimmingen. De eerste twee waren om erin te komen. Stijging 7a 8 %.  De derde en vierde klim waren al iets steiler.

Bij de eerste klim bleek al dat we op de top in de wolken zaten en dat de weg dus ook nat was. Dus dat was het eerste stuk oppassen in de afdaling.  Dit was dus bij iedere klim het geval. De remblokken slijten al lekker.

De laatste klim was een klim van 800 meter. De laatste 10 km waren echt steil. Zelfs een paar 100 meter 16%. Dat was zigzaggen om nog naar boven te komen. De klim eindigde op 1000 meter, en vanaf halverwege zaten we al in de mist.  De laatste 5 km was een of ander boerenpad, waar ook nog een wildrooster in zat, die zo grof was dat ik niet overheen durfde te fietsen, dus even afgestapt. Die zullen ze morgen wel afdekken.

Op de top waren ze al een tent aan het bouwen voor morgen. Maar die zag je pas 10 meter voordat je er was.  Snel weer begonnen aan de afdaling want het was behoorlijk koud. 5 km onder de top stonden de busjes.

De bus met fietsen ging op de terugweg even langs de wasstraat om de fietsen schoon te spuiten.

De slotklim van morgen is nog steiler, hier hebben zelfs de profs over geklaagd. 2 km lang 16% en zelfs stukjes boven de 20%. Daar ga ik met mijn versnellingen waarschijnlijk niet tegenop komen.

Rond 19.00 in hotel, om 20.30 in restaurant.